Begin juni 2024 zijn de inloggegevens van klanten uit ons Wise-systeem overgezet naar het systeem van de KB.
Alle openbare bibliotheken in Nederland gaan samenwerken met één inlogaccount. Met dit account loggen klanten in bij De Bieb voor de Zaanstreek (in Mijn menu en de Wise-app), maar ook bij de online Bibliotheek om e-books en luisterboeken te lenen. De klant heeft dan nog maar één gebruikersnaam en één wachtwoord nodig. We noemen dit Single Identity.
4-2-2025: OCLC heeft extra maatregelen getroffen om de toegang tot Wise beter te beschermen. Het gevolg van deze maatregelen is dat gebruikers soms een pop up van Cloudflare zullen zien. In de meeste gevallen zal Cloudflare de gebruiker vervolgens toegang geven zonder verdere actie. Sporadisch zal de gebruiker gevraagd worden op een knop te klikken om toegelaten te worden.
28-1-2025: In de nacht van zondag 23 februari op maandag 24 februari krijgt Wise een update naar versie 8.0. Er is dan geen toegang tot het Wisesysteem, ook Mijn menu en de WiseApp werken dan enige tijd niet. Er komt hierover een melding op de website en de klanten krijgen vooraf een melding in hun Wise-inbox.
20-1-2025 Update voor Android en iOS (DATUM): In week 11 (10-16 maart 2025) verschijnt een grote update van de app voor Android en iOS. Deze datum is gekozen omdat naar verwachting alle Wise-systemen op dat moment zijn geüpdatet naar versie 8.0.0, wat een vereiste is om de vernieuwde app te gebruiken. In deze update hebben we de inlogprocedure verbeterd, is het makkelijker de collectie van de bibliotheek te doorzoeken en beheer je eenvoudiger je persoonlijke gegevens. Ook het uiterlijk van de app is vernieuwd.
11-10-2024: vervolg op bericht van 30-9-2024: 11
oktober wordt er een update voor Android (versie 1.8.6) naar de store gestuurd.
Deze versie van de Wise app heeft een verbeterde
logging die ons moet helpen om de oorzaak van de problemen te kunnen
achterhalen.
30-09-2024:
Korte
termijn: update voor betere logging om problemen te achterhalen.
Om de problemen
beter te begrijpen en op te lossen, lanceren we binnenkort een update voor
Android die de logging in de app verbetert. Dit betekent dat we de technische
gegevens die worden gegenereerd tijdens het gebruik van de app nauwkeuriger
kunnen bijhouden wat ons helpt om de oorzaak van de problemen sneller en
effectiever te achterhalen.
Eindgebruikers
kunnen hun problemen blijven melden via het formulier op de pagina met veelgestelde vragen.
Elke melding is waardevol voor het achterhalen van de oorzaak en krijgt een
reactie van ons supportteam. Zo nodig vragen we om aanvullende informatie.
15-8-24: De Wise-app werkt nog niet zoals het moet bij iedereen. Het enige alternatief, voor mensen waarbij de App niet werkt, is om de website - Mijn menu te gebruiken. Deze werkt prima op telefoon/tablet.
17-7-24: De
update voor Android 1.8.4 staat klaar. Met deze update geeft de leverancier aan
dat de volgende problemen verholpen moeten zijn:
- De app reageert soms vreemd en soms helemaal niet.
- Verschillende problemen met inloggen. Dit is opgelost: gebruikers hoeven niet
meer elke keer hun gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw in te vullen.
Let op: je moet echt de nieuwste versie hebben en dan nog een keer inloggen.
Mochten er toch nog problemen zijn, dan graag aan het IP, Klantenservice of
secretariaat doorgeven met de volgende informatie:
• Datum waarop het probleem zich voordeed
• Welk toestel is gebruikt (merk, type)
• Welke versie van het besturingssysteem daarop staat geïnstalleerd (Android of
iOS)
• Welke versie is geïnstalleerd
• Een korte beschrijving van wat je deed en wat er gebeurde of waar je vastliep
11-7-24: Als
een klant een nieuw e-mailadres in Wise ingevoerd krijgt, komt er daarvan een
mailtje dat men moet bevestigen. Doe je dat niet binnen 24 uur dan is de
link niet meer geldig. Helaas kun je op dit moment niet om een nieuw mailtje
vragen. In Mijn menu ziet de klant dan steeds: “Bevestig je e-mailadres”,
alleen kun je dat niet. Er wordt gewerkt aan een oplossing.
8-7-2024: Klanten
die niet binnen 24 uur hun Single Identity account hebben geactiveerd kunnen nu
door medewerkers IP, Klantenservice en het secretariaat geholpen worden. Neem
contact op met het IP.
8-7-2024: De
update van IOS is naar de appstore gestuurd. Deze update heeft
versienr 1.0.24. Klanten die automatisch updaten hebben aanstaan, krijgen
vanzelf een nieuwe update. Klanten die dit niet hebben aanstaan, moeten in de
store controleren of zij de nieuwste versie hebben.
Aan de update van Android wordt nog
gewerkt.
5-7-2024: Handige informatiepagina over de Wise app: https://connect.oclc.org/nl/wise/app/
2-7-2024: Onderstaand bericht van OCLC over de WiseApp
I.v.m. de voorbereidingen voor een update van de Wise app (iOS + Android) zijn wij genoodzaakt om het Wise inlogplatform te updaten om een aantal technische aanpassingen t.b.v. de Wise app door te kunnen voeren.
Deze update aan het inlogplatform gaan wij woensdagavond 3 juli uitvoeren.
Het bibliotheeksysteem is dan gedurende ongeveer 5 minuten uit de lucht.
Ingelogde klanten (appgebruikers en Wisecat+-gebruikers) zullen worden uitgelogd, zij zullen na het starten van hun app opnieuw moeten inloggen.
Aan de update van de iOS-versie van de Wise app wordt de laatste hand gelegd, aan de update van Android wordt nog gewerkt. Nadere informatie volgt z.s.m.
Informatie voor de appgebruikers zullen we communiceren via https://connect.oclc.org/nl/wise/app/.
26-6-2024: Het volgende probleem is per 26-06-2024 opgelost
Wisecat+ > reserveringen
Als er een reservering gedaan werd via Wisecat+ en de afhaalvestiging was anders dan de thuisvestiging, dan kwam de melding dat de reservering geplaatst was, maar deze kwam niet in 'mijn reserveringen' te staan. De titel werd dus niet gereserveerd. De reservering kan nu wel geplaatst worden en komt ook in de reserveringen te staan. De titel wordt dus nu gereserveerd. Er komt nu een melding als de reservering niet gelukt is.
25-6-2024 E-mail bevestiging inlogaccount: Wanneer de klant een inlogaccount heeft
aangemaakt, of bij het inschrijven van een nieuwe klant krijgt deze een e-mail
toegestuurd waarin de klant op de bevestigingsknop moet klikken. Dit moet
binnen 24 uur gebeuren! Daarna is de link niet meer geldig en zal het
inlogaccount niet werken en moet opnieuw worden aangemaakt. De tekst
in de mail is aangepast.
• E-mail
bevestiging inlogaccount: Tekst toevoeging bij Bevestigen-knop waarin
aangegeven wordt hoe lang de link geldig is (1 dag).
Gebruikersnaam: De tekst op het scherm bij het wijzigen
van de gebruikersnaam van een inlogaccount is aangepast:
In de gebruikersnaam is alleen het gebruik van
de volgende karakters toegestaan: a-z, A-Z, 0-9 en #$@+=?^_.{|}~-
Laat de klant dus alleen deze karakters in de
gebruikersnaam gebruiken en geen karakters die hier niet bijstaan. Dus geen !
of (). Deze werken niet.
18-6-2024: Er zijn een aantal inlogwijzigingen in test gezet. Met deze
aanpassingen moet het weer mogelijk zijn voor gebruikers van de Wise App om
voor langere tijd ingelogd te blijven.
15-6-24 Bericht Probiblio: Helaas zijn er nog steeds veel problemen met de Wise app. Bij
sommige klanten werkt de app wel, maar verliest de app inloggegeven waardoor
klanten telkens weer opnieuw moeten inloggen. Bij sommige klanten werkt de app
helemaal niet.
Klanten kunnen wel zonder problemen inloggen met hun
gebruikersnaam en wachtwoord bij Mijn Bibliotheek via de bibliotheekwebsite.
Ook op een tablet of telefoon is dit goed te doen. Klanten maken dan gebruik
van een browser zoals Chrome, Edge of Safari. We adviseren klanten die
problemen hebben met de Wise app om voorlopig op deze manier in te loggen,
totdat de Wise app weer goed werkt.
OCLC heeft een informatiepagina opgezet https://connect.oclc.org/nl/wise/app/ waar
klanten hun problemen kunnen melden, het liefst voorzien van zoveel mogelijk
gegevens. OCLC gebruikt deze informatie om het probleem op te lossen.
Het melden van problemen met de app via TOPdesk is voorlopig niet
nodig. Zodra er meer informatie beschikbaar is zullen we dit direct doorgeven.
13-6-24: Ter info: De verouderde pagina's van onze website die werden getoond als de
klant via Google deze had opgezocht zijn nu gecorrigeerd (bijvoorbeeld via
google zoeken op Bieb inloggen).
12-6-24:probleem met het reserveren in de Wisecat+ (website). Het volgende
is het geval:
Het gaat niet goed wanneer de klant in de
Wisecat+ een reservering plaatst en een andere afhaalvestiging kiest dan de
thuisvestiging. Je krijgt dan netjes een melding, maar de reservering wordt
niet geplaatst. Wanneer je als afhaalvestiging je thuisvestiging laat staan
werkt het allemaal goed.
Je kunt ook, als de reservering geplaatst is, de
ophaalvestiging aanpassen. Dat gaat wel goed. Tip voor nu aan de mensen die dit
overkomt: pas je thuisvestiging aan binnen 'Mijn gegevens 'Fix is in de maak bij
OCLC, hopelijk volgende week woensdag actief.
12-6-24: Met onderstaande oplossing (4-6-24 Online
Bibliotheek versus verlopen abonnement) was een groep App-gebruikers
gebaat. Een aantal niet, zoals we ook verwachtten. Van een aantal klanten bleek
dat zij de instructie in de mail over het nieuwe landelijke inlogsysteem over
het hoofd hadden gezien. Ook daarmee hebben we een aantal kunnen helpen, in dat
geval was het geen technisch maar een praktisch probleem.
Er is nog steeds een groep klanten die problemen
ervaart: de Wise app werkt wel maar verliest de inloggegeven waardoor ze weer
opnieuw moeten inloggen.
Onze developers zoeken naar een oplossing voor dit uiterst vervelende probleem.
Om de klanten te informeren hebben we een
informatiepagina opgezet (https://connect.oclc.org/nl/wise/app/) waar klanten ook hun problemen kunnen melden,
het liefst voorzien van zoveel mogelijk gegevens om ons te helpen het probleem
op te lossen.
6-6-24:
Melding ‘oeps...’ in de browser bij debieb.nl
Leeg de ‘cache’ met de sneltoets CTRL + F5, typ
daarna het webadres opnieuw in OF wis de browsergeschiedenis en typ het
webadres opnieuw in.
Opgeslagen inloggegevens
Er bellen veel klanten met vragen over
inloggegevens die zijn opgeslagen in de browser of op hun apparaat. Vraag ze
via de wachtwoordmanager in de browser de gegevens van debieb.nl of
onlinebibliotheek.nl te verwijderen.
5-6-24: OCLC heeft de fout getraceerd, een fix gemaakt en is op dit moment bezig met het opnieuw synchroniseren van de betreffende mensen.
4-6-24: Online Bibliotheek versus verlopen abonnement
Een aantal klanten ervaart problemen bij het lenen van e-boeken bij de Online Bibliotheek. Zij krijgen de melding dat hun abonnement verlopen is. Op de website van de Online Bibliotheek staat:
Het gaat om klanten bij wie het abonnement per 1 juni 2024 verlengd is. De nieuwe abonnementsgegevens zijn niet gesynchroniseerd. Het IP, klantenservice en secretariaat kunnen dit handmatig synchroniseren.
3-6-24: Informatie welke per mail verstuurd is naar de IP vrijwilligers
WiseCat+
Op dinsdag 4 juni merken wij al iets van de eerste veranderingen. Dan wordt de nieuwe webcatalogus “WiseCat+” in gebruik genomen op onze website. De lay-out ziet er iets anders uit dan je gewend bent. De WiseCat+ geeft bovendien een ander inlogscherm voor Mijn menu, dat lijkt op dat van Single Identity, maar is het nog niet (zie afbeelding). We verwachten vanaf dat moment vragen van klanten die hun wachtwoord hebben opgeslagen in hun browser; die zal namelijk niet meer werken. De aanmelding gaat via een andere server en de klant moet het wachtwoord opnieuw invoeren. Er zullen klanten zijn die hun wachtwoord niet meer weten en contact met ons opnemen.
Situatie dinsdag 4 juni 2024: Wachtwoord vergeten
Onze klanten kunnen dinsdag tot de migratie klaar is, niet gebruik maken van de optie ‘Wachtwoord vergeten’.
Jullie kunnen tot de overgang op Single Identity in de WiseClient het wachtwoord nog resetten voor klanten, zoals jullie gewend zijn via Informatiepunt of Secretariaat. Dat is qua beveiligingsopties eigenlijk niet de bedoeling, maar dan kun je mensen in ieder geval helpen als ze hun wachtwoord niet meer weten. Als het voor klanten geen haast heeft, kun je ze vertellen dat ze vanaf woensdag zelf hun wachtwoord kunnen resetten.
Situatie woensdag 5 juni 2024: nieuwe inlogsysteem werkt
Klanten krijgen automatisch het tweede mailbericht over Single Identity.
In dit bericht staat hun gebruikersnaam. Deze kan afwijken van wat ze gewend waren, omdat een gebruikersnaam maar 1x mag voorkomen in het nieuwe netwerk van de KB.
Het wachtwoord is onveranderd. Wachtwoord vergeten? Dan kan de klant via het inlogscherm het wachtwoord opnieuw instellen. De klant kan ook een nieuwe gebruikersnaam aanmaken. Dit staat ook in de mail.
Printen in Zaandam en Krommenie vanaf publieke werkplek
Het printen vanaf een publieke werkplek in Zaandam en Krommenie zal op de oude manier blijven werken, aldus de leverancier. Dus met pasnummer en wachtwoord. Dit wachtwoord is het wachtwoord dat in Wise zit en hoeft niet het wachtwoord te zijn dat de klant misschien in een later stadium bij de KB heeft aangemaakt. Wij gaan woensdag nog uitzoeken hoe het precies zit.
Veel gestelde vragen
Er zijn veel plekken op onze website waar informatie moet worden aangepast. Dit kunnen we pas doen als de migratie klaar is. Als we weten dat migratie goed is gegaan, zorgen wij ervoor dat de informatie op de website ook klopt. Er is een pagina gemaakt met veelgestelde vragen over Single Identity). De informatie op deze pagina wordt steeds aangevuld en aangescherpt.
Hoe werkt Wachtwoord vergeten?
- Bij de functie Wachtwoord vergeten moet de Gebruikersnaam worden opgegeven.
- Dat is verwarrend omdat je gewend bent daar een e-mailadres op te geven.
- De gebruikersnaam kan de klant opvragen via de optie ‘Gebruikersnaam vergeten’.
- Dan krijg je een mailtje met alle gebruikersnamen gekoppeld aan dat e-mailadres.
- Je kunt de Gebruikersnaam ook opvragen in de client via:
- Klant – Inlogaccount – Toon inlogaccount-gegevens
Wat is je gebruikersnaam?
- De gebruikersnaam is bij de migratie op de volgende wijze bepaald:
- Had de lener in Wise zelf een gebruikersnaam ingesteld, dan werd deze aangeboden aan Single Identity
- Bestond deze nog niet binnen SI, dan wordt hij overgenomen
- Bestond deze wel binnen SI, dan wordt het pasnummer de gebruikersnaam
- Had de lener in Wise geen gebruikersnaam, dan wordt het pasnummer de gebruikersnaam
Dan om het nog extra ingewikkeld te maken:
- Je kon binnen Wise ook je e-mailadres als gebruikersnaam opgeven, dus dat kan voorkomen
- De oude gebruikersnamen bij de KB/Onlinebibliotheek zijn overschreven. Mensen waren daar gewend zich met hun e-mailadres aan te melden, en dat kan nu dus niet meer.
- Ze kunnen binnen hun Single Identity account de gebruikersnaam weer aanpassen naar wat ze zelf prettig vinden.
Wie zijn er gemigreerd naar Single Identity?
- Alle mensen met een geldig abonnement
- Alle mensen met een nieuwsbrief-abonnement
- Mensen zonder geldig abonnement, maar:
- met openstaande financiële posten
- met uitgeleende items thuis
- niet geregistreerd als overleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten