Meestal gaat het wachtwoord systeem van Mac als een zonnetje. Maar soms raakt het systeem in de war. Dit kan bijvoorbeeld als je het wachtwoord verandert van je computer of na een nieuw OS installatie. Mac blijft het wachtwoord vragen voor keychain voor 1 of meerdere applicaties.
Hier de stappen die je kan nemen
Synchronisatie uitzetten
Heb je een backup van Keychain in iCloud staan? Zo ja zet dan de synchronisatie uit. Mocht je een fout maken dan heb je de wachtwoorden nog in je iCloud staan.Systeem instellingen -> iCloud -> vinkje uitzetten voor Keychain - Sleutelhanger
Backup Keychain voor login gegevens
Sla je je logingegevens voor bijvoorbeeld websites en apps op je iPhone of iPad op in je keychain? Dan moet je een backup maken.De makkelijkste manier om dit te doen is
open de app keychain/sleutelhanger ->menu File->export keychain.
Dit werkte bij mij niet omdat export keychain grijs was.
Wat wel altijd werkt is het gewoon een kopie te maken waar de keychain staat.
Finder->menu Go-> Go to Folder (shortcut shift +appeltje+ G) ~/Library/Keychains/
Sleep de directory met hoofdletters en cijfers met streepjes ertussen naar je bureaublad. Verander de naam in bv backupKeychainYYYYMMDD
Hier een bron
Website Apple import/export keychain https://support.apple.com/en-gb/guide/keychain-access/kyca35961/11.0/mac/12.0
Gooi de keychain weg
Nu het enge gedeelte :-), nee hoor, als het goed is heb je hier een backup van toch?Gooi de directory met hoofdletters en cijfers met streepjes ertussen weg.
Maak je prullenbak leeg
Start je computer weer. Mac maakt dan automatisch een nieuwe keychain aan zonder problemen.
Oude login details terugzetten
Ik heb dit zelf niet gedaan want ik heb een wachtwoord manager, dus ik vul de nieuwe keychain weer met mijn wachtwoord manager.Er zijn twee manieren
- Zet je synchronisatie aan met iCloud.
Al je gegevens worden weer uit de iCloud gehaald. - Zet backup terug
Open Keychain app -> File -> import items
Succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten